«КРОК» Конференції, Забезпечення психологічної підтримки та адаптації українців у повоєнний період - 2024

Розмір шрифта: 
ЗНАЧЕННЯ НАВИЧОК САМОДОПОМОГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СТІЙКОСТІ ОСОБИСТОСТІ ПІДЛІТКА
Тетяна Вікторівна Можаровська, Валентина Подкаура

Тези


Психологічна стійкість не є вродженою властивістю особистості, а формується протягом життя в умовах соціалізації, родинного та шкільного виховання, набуття життєвого досвіду подолання труднощів і низки інших факторів. Вона є внутрішнім ресурсом особистості, що, з одного боку, допомагає долати складні життєві ситуації, відчай, відчуття безпорадності тощо аж до втрати смислу життя; з іншого боку, оптимізує потреби особистості в підтриманні фізичного, психологічного, соціального здоров’я, зміцнює установки, що надають життю цінності та смислу.

Психологічну стійкість можна розглядати як новотвір особистості саме у підлітковому віці, адже починає виникати та зміцнюватися стійкість у діяльності, що можна підтвердити зростанням рівня самостійності та саморегуляції в навчанні, усвідомленому відкритті себе, докладанню зусиль до становлення індивідуальності. Ці навички самодопомоги можна і потрібно розвивати [5]. Дорослі – батьки, вчителі, шкільні психологи та ін. можуть ефективно допомогти лише за умови налагодженого довірливого спілкування, коли це виглядає привабливо й безпечно.

Для розвитку психологічної стійкості підлітків, можна застосовувати низку розроблених апробованих методик, техніки самодопомоги [1; 2; 4; 6]:

«Квадрат дихання». Нейрохірург зі Сполучених Штатів Р. Джандіал став активним дослідником та прихильником даної методики, яка базується на правильному диханні та здоровому харчуванні, хоча він не є її автором (ця техніка вже існувала в йозі). Він розробив власну лікувальну практику, спрямовану на відновлення роботи мозку пацієнтів з Альцгеймером та після інсульту.

Ключова перевага цієї методики управління стресом – простота, яка дозволяє практикувати її практично в будь-який час і в будь-якому місці. Квадратне дихання особливо ефективно під час сильних емоцій, інтенсивної фізичної активності, коли складно зосередитися. Її гнучкість у тому, що можна проводити сеанси навіть кілька хв. і вже отримати відчутний позитивний результат для тіла, розуму. Триваліші сеанси можуть приносити користь, подібну до медитації, збільшуючи стійкість до стресу, зменшуючи відчуття депресії та підвищуючи рівень позитивних емоцій.

Згідно інструкції спочатку необхідно повільно рахуючи до чотирьох максимально можливо видихнути усе повітря з легень. Далі: затримати дихання на чотири рахунки з порожніми легенями. Потім повільно рівномірно вдихати повітря також рахуючи до чотирьох. І на завершення затримати дихання з повними легенями на чотири рахунки.

Техніка заземлення 5-4-3-2-1. Якщо ми хочемо заспокоїтись та повернутись у теперішнє, можна зробити це за допомогою п’яти почуттів. У пригоді стане одна з найпопулярніших і найефективніших технік заземлення – 54321. ЇЇ суть у ідентифікації 1) п’яти речей, які бачите навколо себе; 2) чотирьох речей, до яких можете доторкнутися; 3) трьох речей, які ви чуєте; 4) двох речей, які ви відчуваєте; 5) одну річ, яку ви можете спробувати.

Вправа «Обійми метелика». Щоб виконати вправу «Обіймів метелика» потрібно схрестити руки у себе на грудях, так, щоб середні пальці були трохи нижче грудини. А потім по черзі або разом поплескувати себе пальцями, ніби імітуючи биття крил метелика. Вправу потрібно виконувати протягом 30–40 секунд. Зробити перерву й знову повторити.

Вправа «Релаксація на контрасті». Сутність цієї вправи полягає в тому, що ефективне зняття м’язового напруження стає можливим, якщо спочатку його посилити. Вона є ефективною, коли великий ризик втратити самоконтроль, і дуже зручною, адже її можна виконати непомітно для оточення у будь-якому місці, навіть у класі за партою.

Вправа «Ворона на шафі». Якщо певна людина викликає у вас негативні емоції, а вам доводиться взаємодіяти з нею, можна зменшити своє напруження, подумки домальовуючи реальну картину ситуації. Наприклад, уявіть цю людину дуже маленькою, у смішному вбранні або розташуйте її на значній відстані від себе, у дивному місці, змініть в уяві тембр її голосу тощо. Тобто віднайдіть такі доповнення до психотравмувальної ситуації, що зроблять її кумедною або незначущою для вас.

Вправи для розвитку й зміцнення ресурсних каналів (відповідно до моделей подолання стресу BASIC PH):

1. Віра і цінності. Продовжити фразу: «Я вірю, що…» або «Я вірю в…».

2. Емоції. Кожен учасник отримує картку з написаною назвою емоції. Потім учасник не показує картку іншим і не вимовляє назву емоції вголос. Замість цього він демонструє емоцію через пантоміму, сценку або інший спосіб, щоб інші здогадалися, яка емоція передається.

3. Соціальна підтримка. У вправі група розділяється на міні-групи по двоє учасників. Кожна пара має обмежений час (2 хвилини), щоб знайти якомога більше спільних ознак, таких як хобі, соціальні ролі, вподобання тощо. Потім дві пари об'єднуються у чотирикутники і повторюють завдання (2 хвилини). Потім розпочинається змагання, де кожна чотирикутники по черзі називає свою спільну ознаку, не повторюючи ті, що вже названі іншими групами. Перемагає група, яка набирає більше балів.

4. Уява і творчість. У вправі "Багаж щастя" уявіть, що у вас є рюкзак або валізка, наповнені всім необхідним для відчуття щастя. Намалюйте речі, ідеї та почуття, які містяться у цьому "скарбі". Спостерігайте за своїми емоціями під час малювання та роздумів про свій "скарб". Подивіться на свій "скарб щастя" та задайте собі питання: що саме там знаходиться, хто склав цей "скарб", що в ньому ваше, а що належить іншим, наскільки легко чи важко нести цей "скарб"? Можливо, є щось, від чого варто відмовитися, або, навпаки, щось варто додати?

5. Тіло і активність. Вправа «Безкінечний масаж»: учасники формують коло, так щоб рука кожного торкалася плеча людини, яка стоїть перед ним. Починаючи з розтирання, розминання і легких хлопків, учасники роблять невеличкий масаж. Потім вони обертаються і роблять те саме масажування людині, яка раніше стояла за ними, а тепер опинилася перед ними.

6. Когнітивність. Вправа «Колаж»: учасники діляться на міні-групи по 5-6 осіб і створюють колаж на певну тему, наприклад, на ресурсні канали моделі BASIC PH. Після створення візуалізації, але без підписів до каналів (10 хвилин), групи обмінюються візуалізаціями. Треба визначити, яка аплікація відповідає кожному з ресурсних каналів. Учасники також залишають позитивні повідомлення для авторської команди (враження, побажання) на стікерах (5 хв). Після ознайомлення з усіма колажами та залишення власних записок, команди читають відгуки від інших команд [6].

Також рекомендуємо детальне обговорення з підлітками порад від Американської психологічної асоціації (АРА), які можуть зробити психіку більш адаптивною та витривалою [3]. Дуже важливо пам’ятати про власні цінності, сенс життя, що допомагають триматися незважаючи на важкі події.

Отже, розвивати й зміцнювати психологічну стійкість можна як безпосередньо – вивчаючи та застосовуючи конкретні методи та методики, копінг-стратегії, так і опосередковано, через розвиток пов’язаних з життєстійкістю складових особистості – самоцінності та позитивного самоставлення (як інтегрального утворення особистості, систему переконань та смисложиттєвих орієнтацій про себе), збільшення рівня оптимізму, розвиток самоефективності тощо.

Для розвитку психологічної стійкості підлітків, насамперед, рекомендуємо застосувувати такі методики: «Квадрат дихання», «Пальчикове дихання», техніку заземлення «5-4-3-2-1», вправу «Обійми метелика», вправу «Релаксація на контрасті», вправу «Ворона на шафі», вправи для розвитку й зміцнення ресурсних каналів (відповідно до моделей подолання стресу BASIC PH) та ін.


Цитування


  1. Ефективні технології розвитку та відновлення стресостійкості/ життєстійкості у дітей та дорослих. Методичний посібник для практичних психологів, соціальних педагогів / укл. Д.  Романовська., М.Г. Ящук. Чернівці, 2018. 180 с.
  2. Ковальська, О. (2022). Психологічна самодопомога в умовах стійкого стресу: практики відновлення та самореабілітації. The 9th International scientific and practical conference “Modern research in world science” (November 28–30, 2022) SPC “Sci-conf.com.ua”, Lviv, Ukraine.
  3. Любченко, Л. (2020). «Встати і йти вперед». Що таке психологічна стійкість та як її досягти. URL: https://suprun.doctor/speczproekt-psixeya/%C2%ABvstati-i-jti-vpered%C2%BB.-shho-take-psixologichna-stijkist-ta-yak-yiyi-dosyagti.html?=page1663
  4. Посібник самодопомоги. URL: https://www.mnau.edu.ua/files/ps-sluzh/posibnik-samodopomogi.pdf
  5. Рашковська, І. В. (2023). Діяльність практичного психолога школи з надання психологічної допомоги підліткам під час воєнного стану. Актуальні проблеми психології розвитку особистості: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (12-15 травня 2023 року). Київ : с. 81–83
  6. Ресурсоорієнтована модель стресодолання BASIC Ph. Ресурсна психологія та психотерапія. URL: https://arpp.com.ua/articles/resursooriyentovana-model-stresodolannya-basic-ph/