Тези
У сучасних умовах постійних геополітичних напружень та військових конфліктів в Україні питання адаптивності особистості до екстремальних умов стає особливо важливим. Ключовою складовою, що визначає здатність ефективно функціонувати під час воєнних дій, є рівень емоційного інтелекту.
Зростаючий інтерес до дослідження впливу емоційного інтелекту на адаптивність став причиною багатьох наукових досліджень. Емоційний інтелект включає здатність розпізнавати і керувати власними емоціями, спілкуватися в стресових ситуаціях, розв’язувати конфлікти та приймати рішення в екстремальних умовах. Ці аспекти допомагають зрозуміти, як емоційний інтелект впливає на пристосування особистості до складних умов воєнного стану.
Емоційний інтелект — це здатність усвідомлювати та контролювати власні емоції і емоції інших, а також співпереживати і усвідомлювати потреби. Високий рівень емоційного інтелекту сприяє розвитку навичок і знань, необхідних для життєстійкості в складних ситуаціях.
У контексті воєнного стану, коли умови є небезпечними та стресогенними, емоційний інтелект стає важливим для психологічної стійкості та адаптації. Він впливає на здатність особистості ефективно пристосовуватися до нових ситуацій і взаємодіяти в соціальному середовищі.
Рівень емоційного інтелекту визначається здатністю особистості відчувати та ідентифікувати свої емоції, а також умінням ефективно ними керувати. Цю концепцію акцентує Деніел Гоулман, який розглядає емоційний інтелект як систему самопізнання та саморегулювання [8.].
В своїх роботах Бар-Он визначає роль емпатії в емоційному інтелекті, вказуючи на її важливість для побудови успішних міжособистісних стосунків, особливо за умов стресу та напружених ситуацій [6].
Окремо треба зазначити, що Р. Бан-Он і Д. Голуман у своїх моделях розглядали здатність до адаптації як окремий елемент емоційного інтелекту. Р. Бан-Он пов'язав емоційний інтелект і стратегії подолання, які спрямовані на розв'язання проблеми та позначив їх як адаптивні. Якщо людина уникає проблем, то такі стратегії подолання вказують на низький рівень емоційного інтелекту. [8]
Г. Маєр і П. Саловей визначають емоційний інтелект як здатність розпізнавати, розуміти та реагувати на емоції, а також уміння керувати ними. В екстремальних умовах, таких як військовий конфлікт, стратегії розв'язання конфліктів стають важливим елементом адаптивної поведінки [10].
Що до поняття адаптації, то аналіз досліджень підкреслив важливість розуміння адаптації не лише як пристосування до середовища, а й як взаємодії взаємопов'язаних процесів, спрямованих у протилежних напрямках, у врівноваженні суб'єкта та його оточення [1]. Адаптація концептуалізується як складний і активний процес, який слід розглядати не тільки як взаємне пристосування індивіда і середовища, але і як їх поєднання в нову систему більш високого рівня організації.
Отже, адаптація - це здатність людини ефективно регулювати свої емоції та поведінку, щоб адекватно реагувати на зміни ситуації та відповідати на нові виклики [7].
Концепція адаптації тісно пов'язана зі стресом і розвивалася на основі ідей В. Кеннона і Г. Сельє [2]. Адаптацію в умовах воєнного конфлікту розглядають як системну реакцію організму на тривалий вплив зовнішнього середовища, що забезпечує життєдіяльність шляхом формування адекватної первинної реакції на зовнішні стимули.
Адаптація під час воєнних дій є основою резилієнтності та життєздатності особистості, включаючи зміни у способі життя, такі як безробіття, бідність, обстріли, евакуація та втрата рідних [5]. Вона також передбачає вибіркові зміни у сферах життя, такі як вибір професії та кола спілкування, а також створення "ніш" — спеціально організованого середовища, що враховує індивідуальні здібності.
Для протистояння постійному стресу важливо розвивати стресостійкість і адаптивність, які допомагають переживати стрес без шкоди для здоров'я. Адаптивність є складовою емоційного інтелекту, що захищає психіку від руйнівного стресу. Люди з високим емоційним інтелектом легше регулюють свою поведінку та управляють реакціями, переживаючи менше негативних емоцій.
Дослідження Л. Кеверескі та його співавторів показує, що особи з низьким емоційним інтелектом більш схильні до порушень психічного здоров'я у стресових ситуаціях. Це свідчить про їхню уразливість до погіршення психічного стану в порівнянні з людьми з високим емоційним інтелектом, які реагують на стрес менш агресивно [9].
Отже, багато досліджень підтвердило позитивну роль емоційного інтелекту в різних стресогенних умовах: в цілому високий емоційний інтелект захищає людину, зокрема жінок від наслідків стресових подій, але він не може вберегти їх від травматичної події, насильства, а у випадку кумулятивних негативних життєвих подій емоційному інтелекту не вдається змінити їх наслідки.
А.О. Нагорна вважає, що прогнозування емоційних стресів (власних і найближчого оточення) проходить через кілька стадій [3]: спочатку відбувається ідентифікація емоційного стану, що включає спостереження, фіксацію та вербалізацію; потім встановлюються причинно-наслідкові зв’язки між емоційним і соматичним станом та подіями; далі йде когнітивне опрацювання, яке визначає суб'єктивну оцінку рівня стресогенності подразників; останньою є стадія прогнозування, де на основі отриманих даних будується план дій. Цей механізм, на думку Нагорної, дозволяє досягти «емоційного імунітету» і навчитися ефективно реагувати на стресогенні ситуації, адже особистість не може уникнути стресу, тому важливо навчитися самовладати своїми емоціями і виробити стратегію дій.
Наукові дослідження показують, що травматичний досвід може мати не лише негативні наслідки, а й сприяти відновленню, постановці нових життєвих цілей та пошуку сенсу життя [11]. Адаптація громади до наслідків збройного конфлікту розглядається як результат подолання життєвих труднощів. Хоча криза може негативно впливати на умови життя, вона також стимулює мобілізацію прихованих можливостей і виявлення нереалізованого потенціалу [4]. Високий рівень емоційного інтелекту допомагає людям краще справлятися зі стресом, швидше адаптуватися до нових умов і покращувати міжособистісні стосунки, що є критично важливим для побудови довіри та підтримки в суспільстві під час воєнного часу.
Узагальнюючи все вище описане, стає цілком очевидним, що емоційний інтелект має великий вплив на здатність особистості адаптуватися до змін у навколишньому середовищі. Особливо це відбувається через спроможність розуміти власні емоції, керувати ними, а також розуміти та тлумачити емоції інших людей. Таким чином, рівень емоційного інтелекту може суттєво впливати на адаптивність особистості у воєнний період. Особи з високим рівнем емоційного інтелекту можуть краще справлятися зі стресом, швидше пристосовуватися до змін і покращувати міжособистісні стосунки, що робить їх успішнішими у воєнних умовах.
Цитування
- Балл Г. А. Понятие адаптации и его значение для психологии личности / Г. А. Балл // Вопросы психологии. – 1989. – № 1. – С. 119–122.
- Ічанська О.М., Закревська А.І. Емоційний інтелект та емпатія як ресурси професійної підготовки студентів-психологів. Молодий вчений 2019. Вип. 9 (2). С. 272–276.
- Нагорна А. О. СТРЕСОЗАХИСНА ФУНКЦІЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ. Психологічні перспективи. Випуск 20. С. 161-171
- Подоляк Н. Особливості співвідношення адаптивності та емоційного інтелекту. Проблеми гуманітарних наук. Психологія. 2020. (47). С.79-89.
- Четверик-Бурчак А.Г. Механізми впливу емоційного інтелекту на успішність життєдіяльності особистості : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.01 ; ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К.Д. Ушинського». Одеса, 2015. 18 с.
- Bar-On, R. "The Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i): Rationale, description, and summary of psychometric properties". In G. Geher (Ed.), Measuring Emotional Intelligence: Common ground and controversies", New Science. 2006. С. 111-142).
- Darvishmotevali, M., Altinay, L. and Vita, G. De "Emotional intelligence and creative productivity: A view through the lens of environmental uncertainty and cultural intelligence", International Journal of Hospitality Management. Elsevier, 73. 2018 С. 44-54.
- Goleman, D. "Emotional Intelligence." Bantam Books. 1995.
- Kevereski L., Kotevska Dimovska M., Ristevski D. The impact of emotional intelligence on mental health protection in conditions of psychosocial stress // International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education. Vol. 4, No.1, 2016. URL: https://ijcrsee.com/index.php/ijcrsee/article/download/131/468?inline=1
- Mayer, D. D., and P. Salovey "What is emotional intelligence?" In P. Salovey, D. Slater (Eds.), Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators Main books. 1997. С.. 3-31
- Zeidner, M., Matthews, G., & Roberts, R. D. Emotional intelligence, adaptation, and coping // Research portal «ResearchGate». 2006. URL:https://www.researchgate.net/publication/292587716_Emotional_intelligence_adaptation_and_coping