«КРОК» Конференції, Забезпечення психологічної підтримки та адаптації українців у повоєнний період - 2024

Розмір шрифта: 
ПРОФІЛАКТИКА ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ В КОНТЕКСТІ ВПЛИВУ ФЕНОМЕНУ ІМПОСТОРА НА ОСОБИСТІСТЬ
Євгенія Анатоліївна Костюченко

Тези


Феномен імпостора – це один з атрибутивних конструктів, безпосередньо пов’язаних з досягненням успіху, який було запропоновано ще наприкінці 70х років минулого століття (Clance & Imes, 1978). За допомогою цього терміну описується досвід переживання особистістю інтелектуального шахрайства, що позначає переконаність у власній невідповідності статусу, посаді, незалежно від об’єктивних доказів здобутих досягнень в академічному чи професійному середовищі (Dumitrescu & De Caluwe, 2024).

Подібні переживання, як вказується у наявних дослідженнях, часто зустрічаються серед студентів і викладачів (Sonnak & Towell, 2001) та серед представників «білих комірців» (Vergauwe, Wille, Feys, De Fruyt, & Anseel, 2015). Це ті сфери діяльності, в яких до людей висуваються високі вимоги і існує потреба у швидкому та постійному вдосконаленні, що сприяє підвищенню рівня стресу. Оскільки у повоєнний період в країні більш виразно постане питання надання кваліфікованої соціально-психологічної допомоги, вимоги до такої роботи і, відповідно, до підготовки фахівців або роботи вже працюючих спеціалістів підвищуватимуться, частіше може проявлятися і феномен імпостора як передумова емоційного вигорання.

Першими описали цей феномен дослідниці П.Р. Кленс та С. Аймс (Clance & Imes, 1978), помітивши подібність у ставленні до успіху у групи жінок, не пов’язаних між собою нічим, окрім наявності суттєвих досягнень в академічній та професійній сферах. Опитувані жінки характеризувалися інтенсивним страхом невдачі та атрибуцією власних досягнень зовнішнім факторам, не пов’язаним з їхніми власними задатками. В більш пізніх дослідженнях, було зведено ряд характеристик індивідів з Я-концепцією «імпостора», зокрема: виражена схильність до сумнівів у власній компетентності, страх бути викритим як некомпетентна і безпорадна людина, що супроводжується гіперкомпенсацією шляхом понаднормового докладання зусиль та підготовки до виконання завдань (Rohrmann, Bechtoldt, & Leonhardt, 2016).

В наявній літературі засвідчується, що особи з вираженими проявами феномену імпостора часто вирізняються енергійністю, добре розвиненою інтуїцією та працьовитістю (Craddock, Birnbaum, Rodriguez, Cobb, & Zeeh, 2011), а також схильністю до реалізації самоперешкоджаючої поведінки (наприклад, відтермінування завдань), що супроводжується підвищенням рівня тривоги, сумнівами у власних силах і може грати роль у розвитку вигорання (Bernard et al., 2002; Villwock, Sobin, Koester, & Harris, 2016).

Зокрема, Л. Оджеда вказує, що сам по собі взаємозв'язок між феноменом імпостора та емоційним вигоранням розкриває складну взаємодію між психологічними моделями та хронічним стресом, пов'язаним з роботою або навчанням. В повоєнний період, очікуване робоче навантаження особливо для професій, які передбачають безпосередню взаємодію в контексті «людина-людина», матиме величезний об’єм і високі вимоги до якості роботи (Ojeda, 2024)..

В цьому контексті, феномен імпостора, що характеризується невпевненістю в собі і страхом бути викритим як шахрай, незважаючи на докази компетентності, сприятиме розвитку і прогресуванню вигорання, яке, в свою чергу, може загострити почуття уявного шахрайства. Оскільки люди прагнуть досягати успіху у своїй діяльності, ефективно допомагати іншим, їхні амбіції можуть призвести до перевантаження роботою, нехтування турботою про себе та втрати контролю над своєю діяльністю. Як наслідок, можуть спостерігатися ознаки емоційного вигорання: емоційне виснаження, цинізм і відстороненість, але і також може посилитися почуття самозванства і страху перед невдачею (Ojeda, 2024).

Загалом, феномен імпостора має тісний взаємозв’язок з феноменом емоційного вигорання, який базується на зменшенні опірності особистості до стресу, і відповідно, зменшенні критичності до власної професійної ідентичності та компетентності.

Синдром емоційного вигорання можна визначити як довготривалу реакцію на хронічні емоційні та міжособистісні стреси на роботі. Він включає в себе три сфери: емоційне виснаження, деперсоналізацію та відсутність особистих досягнень (Maslach & Jackson, 2016). Індивідуальні інтервенції ґрунтуються на вдосконаленні робочих навичок і стратегій подолання труднощів та життєстійкості шляхом кращого контролю негативних емоцій і вправ на релаксацію.

Подібною є робота і з самим феноменом імпостора. Зокрема, Дж. Гарві та С. Катц окреслили одинадцять рекомендацій щодо подолання інтенсивних переживань самозванства. Ці рекомендації включають: складання списків конкретних почуттів і викреслювання їх по мірі роботи з ними, виокремлення складних завдань і розкладання їх на простіші частини, прийняття відповідальності і контролю над ситуаціями прояву імпосторизму, необхідність навчитися звертати менше уваги на думку інших людей, навчитися приймати компліменти, розмови з іншими людьми з подібними переживаннями й досвідом, а також найголовніше – присвоєння цих переживань і уміння називати їх (Harvey & Katz, 1985). Тобто, основні аспекти профілактики пов’язані з розвитком інтроспекції, емоційної саморегуляції і оптимізацією балансу роботи та відпочинку.

Отже, вирішення проблеми вигорання в контексті феномену імпостора є важливим для підтримки психічного, емоційного та фізичного здоров'я. Профілактика і раннє втручання в контексті проявів феномену імпостора дозволятиме знизити ризик розвитку емоційного вигорання. Зокрема, така профілактика має спрямовуватись на розвиток інтроспекції, емоційної саморегуляції та оптимізацію балансу роботи та відпочинку.


Цитування


  1. Bernard, N.S., Dollinger, S.J., & Ramaniah, N.V. (2002). Applying the big five personality factors to the impostor phenomenon. Journal of Personality Assessment, 78 (2), 321–333. https://doi.org/10.1207/S15327752JPA7802_07
  2. Clance, P.R., & Imes, S.A. (1978). The impostor phenomenon in high achieving women: Dynamics and therapeutic intervention. Psychotherapy: Theory, Research, and Practice, 15(3), 241-247
  3. Craddock, S., Birnbaum, M., Rodriguez, K., Cobb, C., & Zeeh, S. (2011). Doctoral students and the impostor phenomenon: Am I smart enough to be Here? Journal of student affairs research and practice., 48 (4), 429- 442.https://doi.org/10.2202/19496605.6321
  4. Dumitrescu, R. & De Caluwé, E. (2024). Individual differences in the impostor phenomenon and its relevance in higher education in terms of burnout, generalized anxiety, and fear of failure. Acta Psychologica, Volume 249, 1-18. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2024.104445
  5. Harvey, J. C., & Katz, C. (1985). If I’m so successful, why do I feel like a fake?: The impostor phenomenon. New York, NY: St. Martin’s Press.
  6. Ojeda, L. (2024). Impostor phenomenon and burnout. In K. Cokley (Ed.), The impostor phenomenon: Psychological research, theory, and interventions (pp. 81–109). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000397-005
  7. Rohrmann, S., Bechtoldt, M. N., & Leonhardt, M. (2016). Validation of the impostor phenomenon among managers. Frontiers in Psychology, 7. https://doi.org/10.3389/ fpsyg.2016.00821
  8. Villwock, J. A., Sobin, L. B., Koester, L. A., & Harris, T. M. (2016). Impostor syndrome and burnout among American medical students: A pilot study. International Journal of Medical Education, 7, 364–369. https://doi.org/10.5116/ijme.5801.eac4