«КРОК» Конференції, Забезпечення психологічної підтримки та адаптації українців у повоєнний період - 2024

Розмір шрифта: 
ВІДПОВІДАЛЬНЕ ПРОЖИВАННЯ АГРЕСІЇ ОСОБАМИ ЗРІЛОГО ВІКУ
Наталія Олександрівна Бондарева, Ольга Володимирівна Петрунько

Тези


Аналіз особливостей проживання агресії особами зрілого віку в кризових умовах буття є важливим завданням теоретичної і прикладної психологічної науки. Особлива увага дослідників прикута до некерованих спалахів агресії, які дедалі частіше виявляються в повсякденному житті і є небезпечними як для особи, яка безпосередньо (тут і тепер) переживає і проживає агресію, так і для соціального оточення.

За Г. Сельє, який розглядав агресію як неспецифічну реацію живого організму на стресову ситуацію, під час проживання людиною люті, істотно змінюється її гормональний стан, зокрема підвищується (особливо в чоловіків) рівень тестостерону, епінефріну, норепінефріну, кортизолу. А, як свідчать спеціальні психофізіологічні експериментальні дслідження, узвичаєно високий рівень тестостерону – це база для розвитку, наприклад, атеросклерозу. Імунна система людського організму втрачає здатність боротися з інфекціями під впливом кортизолу. І такі гормони, як епінефрін та норепінефрін спричинюють відтік крові від шкіряних покровів, печінки, шлунково-кишкового тракту до серця, легень, м’язів скелету, а отже підвищують артеріальний тиск, знижують ефективність очищення крові від холестеролу, ушкоджується діяльність серцево-судиної системи, а над усе – робота серця (Selye, 1987).

Але, попри психофізіологічну історію та психофізіологічні наслідки, стрес – це ще й спосіб необхідного відреагування особистістю на накопичений нею психофізіологічний та соціально-психологічний тягар непрожитих досі стресових подразникв й імпульсів, які складають її соціально-психологічне портфоліо належно не прожитого стресового досвіду її життя (стресової соціально-економічної й політичної ситуації життя, фрустрації найактуальніших її особистих потреб і цілей, неможливості реалізувати свої задачі і отримати бажані результати у соціальному житті в звичний для неї спосіб, тощо) (Петрунько, 2019; Сорока, 2015; Baron, 1994).

Відомі дослідники агресії Р. Берон та Д. Річардсон вказують на деякі методи, що, на нашу думку, сприяють оптимізації проживання агресії: 1) спостереження прикладу неагресивної поведінки іншої особи в умовах, що викликають агресію індивіда, впливає на зниження частоти та інтенсивності прямих та опосередкованих проявів агресії індивіда; 2) звернення до мислення особи, що проживає агресію, наведення аргументів, включення когнітивних факторів (добре працює у випадках з низьким рівнем вродженої збудливості особистості); 3) розвиток емпатії та емоційного інтелекту; 4) формування умов виникнення симпатії у комунікації; 5) переключення уваги на гумор (проте такий, що не має в основі агресії чи насилля); 6) розвиток навичок соціальної адаптації, комунікації, асертивності, самопрезентації (за допомогою моделювання, рольових ігор, системи зворотного зв’язку на тренінгах соціальних навичок, з перенесенням набутого досвіду у практику реального життя) (Baron, 1994).

Продовжує дослідження оптимальних шляхів проживання агресії так звана «третя хвиля» науковців, ставлення яких до агресії перегукується із ключовими постулатами її терапії, і грунтується насамперед на відповідальності суб’єкта за власну агресивну поведінку та її наслідки. До «третьої хвилі» відносяться: терапія усвідомлення та відповідальності (АСТ), терапія співчуття (CFT), мета-когнітивна терапія (MCT), діалектично-поведінкова терапія (DBT), тощо. Терапевтичні школи «третьої хвилі» спрямовані на створення гнучких когнітивних і поведінкових стратегій клієнтів, з успішним опануванням ними власних емоційних і поведінкових виявів (імпульсів, дій, автоматизмів), спираючись на передбачення можливих результатів і готовність брати на себе відповідальність за ці результати. Ці положення відомого у вітчизняній психологічній науці суб’єктного підходу в психології є надзвичайно перпективними з огляду на виховання, розвиток і саморозвиток особистості як суб’єкта власного життя (Петрунько, 2019; Zarotti, 2020).


Цитування


  1. Петрунько, О. В. (2019). Структурно-функціональний аналіз емоційної сфери людини на стику загальної, диференціальної, клінічної та юридичної психології. Правничий вісник Університету «КРОК», (36/37), 104–116.
  2. Сорока, І. А. (2015). Психологічна профілактика конфліктів у педагогічному колективі вищого навчального закладу. Київ: Вищий навчальний заклад «Університет економіки та права «КРОК».
  3. Baron, R. A., Richardson, D. R. (1994). Human aggression (2nd ed.). Plenum Press.
  4. Selye, H. (1987). Stress without distress. In L. Levi (Ed.). Oxford University Press, Society, stress, and disease, (5), 257–262.
  5. Zarotti, Nicolò et al. (2020). Psychological Interventions for People with Huntington’s Disease. A Call to Arms, (1), 231 – 243.