Тези
В сучасному світі все більша увага приділяється розвитку соціального підприємництва, а завдяки цьому актуалізується детальне дослідження різних аспектів цієї важливої сфери багатьох країн.Головною ціллю соціального бізнесу є вирішення соціально-важливих проблем. До них входять працевлаштування соціально-незахищених верств населення, виробництво суспільно значущих продуктів, вплив на покращення довкілля, впровадження інноваційних методів. Менш важливою, порівняно з першою метою, є отримання прибутку для подальшого розвитку та виконання планів підприємства.
Соціальний маркетинг – інноваційний підхід у маркетинговій діяльності об'єктів соціального підприємництва.Соціальний маркетинг є новим явищем у соціально-економічній галузі. Він сфокусований на отримання позитивних результатів шляхом формування в цільової аудиторії бажаної моделі поведінки [2].Соціально-відповідальний маркетинг на соціальному підприємстві допомагає вирішити встановлені соціальні проблеми у довгостроковому періоді.
Головною метою проведення маркетингової політики є створення певних шляхів комунікації зі споживачами. Варто донести до покупців першочергову інформацію про свій соціально орієнтований товар чи послугу. Для соціального підприємства слід знайти такий вид товару чи послуги, який буде виконувати одразу дві мети соціального бізнесу: і бути соціально значущим, і приносити відповідний прибуток. З іншого боку, виявлений товар може ідеально підходити для соціального підприємства, а реалізація за допомогою традиційного бізнесу – недоцільна [1].
Ведення маркетингової діяльності на соціальному підприємстві є складним процесом, оскільки підприємству необхідно давати хід соціальній ідеї, при цьому, щоб вона була окупною, бо зникне одна з найважливіших цілей підприємництва. Для цього важливою умовою є проведення аналізу ринку, прогнозу розвитку і цільової аудиторії, а також увагу слід приділити плануванню поведінки у кризових етапах діяльності підприємства. Для того, щоб ефективно вести соціальний бізнес, варто провести детальну розробку маркетингової стратегії. Вона вимагає від підприємців здатності розумітися і пристосовуватися, а також проводити дії за допомогою маркетингових методів.
Стратегія маркетингу має бути чітко сформульована. На початку соціальний підприємець повинен провести певні послідовні кроки, які в результаті дадуть стратегію маркетингу. План маркетингу має бути сформований ще під час розроблення бізнес-плану, тому що він має важливе значення під час ціноутворення. Крім того, соціальні підприємці ставлять ціни за свою продукцію значно вище, ніж на товари в їхніх конкурентів-підприємців. Вони обґрунтовують це тим, що їх бізнес несе певну соціальну місію.Особливість ведення соціального підприємництва виявляється і на інших аспектах планування маркетингової стратегії. До них відносяться обґрунтування ціни на товари, вибір каналів розповсюдження. Для просування своєї продукції соціальні підприємці застосовують чіткі повідомлення – гасла чи меседжі компанії. Їхня основна мета – залучити споживача до діяльності бізнесу через придбання товарів цього підприємства або через донорство чи волонтерство [4].
Місце розповсюдження продукції також займає важливе місце в маркетинговому плані. Для цього варто ретельно дослідити та визначити придатні канали розподілу. Місце продажу у соціальному бізнесу, так само як і звичайному, відіграє значущу роль та впливає на подальші досягнення.Значний досвід та висновки досліджень показують, що частіше люди вибирають товари, які розв’язують певну екологічну чи соціальну проблему. Крім того, важливо, якщо у підприємства буде сильна репутація, тобто він є відомим і має свою місію, яка створює емоційну прихильність у споживачів [3]. Важливим етапом при розробці маркетинг-план соціального підприємства є дослідження його конкурентів. Їхня частка може бути незначна, але завдяки цьому можна зрозуміти свої переваги.
Власники соціального бізнесу інколи нехтують використанням способів просування продукції, не вважаючи це за потрібне. Але таке рішення часто приводить до значно меншої кількості покупців, ніж зі застосовуванням інструментів маркетингу і зазвичай не розкриває потенціалу для розвитку підприємства.
Ведення маркетингу на підприємстві повинно стати щоденною справою. Керівник чітко повинен розуміти становище компанії в плані просування. Повинні бути зафіксовані показники виконання маркетингового плану. Для цього повинні бути регулярні звіти про кількість реалізованої продукції. Фіксуючи ці показники, можна побачити реальний стан продажів та регулювати стратегію маркетингу. Також до цього необхідно вказати запланований прибуток, обсяг ринку та аналізувати його з реальними показниками підприємства.
Ключові слова
Цитування
1. Бєлий Є.М. Основи соціального підприємництва. Москва: Юрайт, 2019. 178 с.
2. Жук Ю.А. Роль маркетингу у соціальному підприємництві. Менеджмент та маркетинг: досвід та проблеми. 2020. C. 63-67 URL : http://edoc.bseu.by:8080/bitstream/edoc/85263/1/Zhuk_63_67.pdf
3. Лайонс Т., Кікал Д. Соціальне підприємництво. Місія –зробитисвіт краще. Москва: Альпіна Паблішер, 2014. 304 с. URL: http://www.arctic-social.biz/library/d-kikal_socialnoe-predprinimatelstvo-missiya-sdelat-mir-luchshe.pdf
4. Свинчук А.А., Корнецький А.О., Гончарова М.А., Назарук В.Я. Соціальне підприємництво: від ідеї до суспільних змін. Київ: ТОВ «ПІДПРИЄМСТВО «ВІ ЕН ЕЙ», 2017. 188 с.