Тези
Ключовим завданням освітньо-виховної діяльності ЗВО є досягнення найвищої якості підготовки майбутніх фахівців із розвиненим умінням оцінювати ситуацію, швидко адаптуватися до стрімких змін, у відповідності до стандартів національного та світового ринку праці, застосовувати отримані знання на практиці, готових до активної професійної та соціальної діяльності, бути комунікабельним та вмотивованим на успіх. «Концепція розвитку освіти України на період 2015-2025 років» має стратегічну мету, а саме: «забезпечити відповідність змісту освіти потребам і викликам сучасного суспільства, створити умови для постійного оновлення змісту освіти, перетворити освіту на рушій економіки знань» [1]. Зазначене акцентує увагу на пошуку сучасних ефективних інноваційних технологій навчання, які є методично обґрунтованими та досконало продуманими.
Дистанційне навчання є індивідуалізованим процесом засвоєння знань, умінь, навичок та способів пізнавальної діяльності, що відбувається за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного суб’єктів навчання у спеціалізованому середовищі, останнє створене на базі сучасних педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій. Хмельницький національний університет використовує Moodle для реалізації навчального процесу. Дистанційне навчання дає змогу впроваджувати інноваційні технології навчання, здобувати повноцінну освіту. Саме інноваційні технології є невичерпним джерелом пізнавальної активності студентів, розвитку їхніх творчих здібностей, умінь та навичок, інтересів та інших інтелектуальних чинників. Поняття «технологія» (від грец. techne – майстерність, мистецтво і logos – наука, вчення) у прямому перекладі означає «вчення про майстерність». На думку С. Пальчевського [2, c. 393], найпоширенішим є визначення технології як «систематичний метод планування, застосування й оцінювання всього процесу навчання й засвоєння знань шляхом обліку людських і технічних ресурсів та взаємодії між ними для досягнення найефективнішої форми освіти».
Для формування позитивної мотивації до вивчення іноземної мови у майбутніх фахівців будь-якого профілю найбільш ефективними є педагогічні технології, спрямовані на інноваційне навчання. На думку багатьох учених [3, с. 45], таке навчання характеризується: новими цінностями (важливість особистості студента); зміною мети навчання (провідною метою стає взаємозв’язок між інтелектуальним і моральним розвитком, формування особистості, як готової до змін, самонавчання, саморозвитку); новою структурою соціальних зв’язків між учасниками навчального процесу (встановлення відносин співробітництва, взаємопідтримки, взаємонавчання) і новим типом організації навчальної діяльності (провідна роль творчих і продуктивних компонентів, а не репродуктивних).
Маємо зазначити, що проектні технології або метод проектів не є абсолютно новими у світовій педагогічній практиці, оскільки витоки знаходимо ще в кінці 19 – початку 20 століття. Н. Ковальчук [4, с.3] акцентує на тому, що проектні технології здійснюються за схемою: мотивація – пошук – дослідження – практичне використання – оцінювання власної діяльності. Навчальні проекти можуть мати дослідницький, творчий, ігровий, інформаційний характер. У зв’язку з цим проектна технологія, на думку автора, передбачає використання сукупності дослідницьких, пошукових, творчих методів і прийомів навчання. Позитивним моментом у проектній технології є те, що в ній чітко виражена тенденція до інтеграції у навчанні багатьох дисциплін.
Означена технологія передбачає високу вмотивованість студентів, а тому вона базується на їхньому пізнавальному інтересі. Мета проектної технології - навчити студентів логічно мислити, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, приймати самостійні рішення, розв’язувати завдання, залучаючи для цього знання з різних наук, а також розвинути здатність прогнозувати результати своєї діяльності. Досягнення мети передбачає активне оволодіння знаннями, навичками та вміннями, формування предметних компетенцій і творчих здатностей суб’єктів пізнання. Учасники проекту розв’язують певні завдання, а саме:
- когнітивні (пізнання навколишньої дійсності; вивчення способів вирішення проблем, оволодіння навичками роботи з теоретичними джерелами інформації, науковим інструментарієм й технологіями);
- організаційні (набуття навичок самостійної роботи, вмінь ставити перед собою мету, планувати й коригувати власну діяльність, приймати відповідальні й виважені рішення);
- креативні (становлення вмінь проектувати, моделювати й конструювати діяльність);
- комунікативні (розвиток навичок групової роботи, виховання толерантності, формування культури спілкування, публічного виступу тощо).
В основі методу проектів лежить особистісно орієнтований підхід до навчання іноземної мови, адже проектна діяльність дозволяє студентові розкрити свій творчий потенціал, виявити фантазію, пізнавальну самостійність, дослідницькі здібності, а також розвиває його комунікативно-когнітивну компетентність як основну мету навчання [5, с.36]. Маємо зауважити, що проектні технології знімають певну психологічну напругу, оскільки між студентом та викладачем (суб’єктивні відносини) стає електронний ресурс (об’єктивні відносини).
Проектна робота є цінним способом реального використання комунікативних умінь, набутих в аудиторії. На відміну від традиційного вивчення мови, де всі завдання підготовлені викладачем, проектна робота покладає відповідальність за власне навчання на самих студентів. Проекти мотивують, стимулюють, уповноважують та захоплюють, що сприяє впевненості студентів, самоповазі та самостійності, а також удосконаленню мовленнєвих умінь студентів, поглибленню знань з предмета і розвитку пізнавальних здібностей. Проектна робота незалежно від того, інтегрується вона в орієнтований на вміння тематичний блок чи вводиться як окрема послідовність видів роботи при більш традиційному підході, вимагає багатоетапного розвитку для досягнення успіху.
Для студентів різних спеціальностей можна рекомендувати такі типи проектів:
- текстові проекти, які спонукають студентів до використання автентичних англомовних текстів на спеціальні теми для дослідної роботи, створення рекламної продукції, написання статті для журналу тощо.
- проекти кореспондентського характеру, які містять листування, обмін електронними повідомленнями між студентами і потенційними роботодавцями або ж між студентськими групами з різних університетів. Ефективність такого типу проектів може бути далі підвищена, якщо проект базується на мережі Інтернет, що пропонує такі інструменти: електронна пошта, веблоггінг (або «блоггінг» – інструмент, що дозволяє публікувати інформацію та надавати негайний доступ до неї своїм колегам або ж усій мережі), онлайнові дискусії і чати;
- проекти-зустрічі, що дають можливість студентам контактувати з носіями мови, які можуть поділитися своїм досвідом роботи у професійній сфері (напр., міжкультурні непорозуміння у професійному середовищі, професійний кодекс поведінки в англомовних країнах тощо) [6].
Найвагомішою перевагою використання проектних технологій є гарантований успішний результат, оскільки студенти долучаються до розв’язання певної задачі, обміну інформацією, створення та обговорення ідей, що і є результатом проектної роботи.Ключові слова
Цитування
- Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України «Про затвердження методичних рекомендацій щодо розроблення Державних стандартів професійно-технічної освіти з конкретних професій на основі компетентнісного підходу» від 26.04.2012р. № 522. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0522736-12 (дата звернення: 10.03.2021).
- Пальчевський С. С. Педагогіка : навч. посіб. Київ : Каравела, 2007. 576 с.
- Современные технологии в высшем профессиональном образовании : учебно-метод. пособие / Э. Н. Беломестнова и др. ; Томск : изд-во Томского политех. ун-та, 2011. 129 с.
- Ковальчук Л. О. Міжпредметні зв’язки у вивченні хіміко-технологічних дисциплін в економічному бізнес-коледжі : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Тернопіль, 2002. 20 с.
- Боровкова М. В. Проектная методика как форма инновационного обучения иностранным язикам. Инновационные технологии в методике преподавания иностранного языка: социокультурная компетенция учителя : материалы IV Всероссийского семинара (9 ноября 2009 г.). Екатеринбург : Урал. гос. пед. ун-т, 2010. С. 36–41.
- Рудніцька К. В. Формування професійної мовної компетентності майбутніх фахівців економічного профілю у вищих навчальних закладах: дис. …канд. пед. Наук : 13.00.04. Хмельницький, 2015. 315 c.