«КРОК» Конференції, Міждисциплінарні дослідження науки ХХІ століття - 2021

Розмір шрифта: 
ФЕНОМЕН PUBLIC RELATIONS У СУЧАСНОМУ СУСПІЛЬСТВІ
Катерина Фролова, Наталя Кондратенко

Тези


Сучасний рівень розвитку суспільства визначає систему суспільних зв'язків, яка у своєму загальному вигляді постає як процес соціальної комунікації, як необхідний елемент соціальної взаємодії. Саме тому система зв'язків у суспільстві є необхідною умовою його життєдіяльності. І в цьому контексті особливо велику роль і значення відіграють Public Relations (від англ.PR– зв’язки з громадськістю).

Існує близько 500 дефініцій Public Relations, адже всі вони ґрунтуються на теоретико-методологічній базі багатьох наукових дисциплін (соціологія, політологія, теорія управління, журналістика, тощо). Тому не дивно що погляди на Public Relations також відрізняються. Одним з найбільш точних трактувань цього терміну є наступне: «Зв'язки з громадськістю – це стратегічний комунікаційний процес, що дозволяє будувати взаємовигідні відносини між організаціями та громадськістю».

«Організацією» може бути державний орган, бізнес, професія, громадська служба чи установа зі сфери освіти, культури чи охорони здоров'я – тобто, будь-яка державна, приватна чи громадська організація будь-якого рівня та розміру. «Громадськість» - це важлива для організації аудиторія, що включає клієнтів – існуючих і потенційних, співробітників і керівництво, інвесторів, представників мас-медіа, уряд, постачальників, і, в цілому, тих, хто формує громадську думку [1].

Актуальність дослідження Public Relations (PR) як феномена сучасного суспільства обумовлюється соціально-економічними умовами, що швидко змінюються, так як з кожним роком з’являються та формуються нові культурні, і моральні цінності. На сьогодні  ми можемо відстежити тенденцію до зростання попиту на послуги саме PR-компаній, аніж просто рекламних. Це пояснюється тим, що основним пріоритетом переважної кількості організацій стає саме встановлення позитивного іміджу для створення довготривалого інтересу та підтримки аудиторії, які є запорукою досягнення початкової мети суб’єкта, будь-то максимізація прибутку для підприємства або ж завоювання довіри якомога більшої частки лекторату політичним діячем. Як визначив один із найвидатніших фахівців з PR Едвард Бернейз ще у 1923: «хороший уряд може бути продано суспільству так само, як і будь-який інший товар», і з цим важко не погодитися [2].

Взагалі, cьогодні публічний імідж становить надзвичайно важливе значення в роботі більшості компаній. Коли репутація певної організації руйнується, це впливає на все її корпоративне існування. Щоб подолати негативну репутацію, потрібно від 4 до 7 років. Тому для них стає важливим інвестувати в хороші стратегії Public Relations, щоб підтримувати вигідні відносини з громадськістю. Самі ж PR-стратегії варіюються від проведенняPR-трюків з просування бренду в торговому центрі до створення масштабних благодійних кампаній для пожертвуваннь певнійпостраждалій спільноті (зазвичай передумовою таких кампаній стають непередбачувані, кризові явища).

Одним з прикладів успішних PR-кампаній є реакція Google на спалах вірусу Ебола в 2014 році,який був дуже критичним, оскільки поширився в багатьох країнах і забрав чимало життів. Google, щоб допомогти людям, які цього потребують, і створити позитивний імідж бренду, розпочав кампанію пожертв, у якій пообіцяв віддавати 2 долари за кожен 1 долар, пожертвуваний на цю справу через свій веб-сайт. Ця стратегіяпривернулаувагу ЗМІ і малавеличезнийуспіх, оскільки Google отримав прибуток у 7,5 мільйонів доларів[3].

Також, є сенс згадати про події в Парижі в 2015 році, коли щонайменше 130 чоловік загинуло від рук терористів. У відповідь на трагічну стрілянину Facebook додав фільтр прапора Франції, який користувачі могли застосувати до своїх фотографій профілю, щоб підтримати Францію. Мільйони людей застосували цей фільтр і оцінили зусилля Facebook, і хоча немає конкретних даних щодо результатів такої акції, безперечно, це підвищило імідж компанії в очах її клієнтів[3].

Якщо розглянути стан PR-діяльності в більш сучасному періоді часу, а саме за останні 2 роки, неможливо не відзначити вплив на неї спалаху пандемії коронавірусу, що змінила не тільки соціально-комунікативну сферу, але й інші аспекти людського життя.

Коли всесвітній локдаун тільки розпочався Uber вирішив приєднатися до багатьох компаній, які закликали людей залишатися вдома. У своїй кампанії Thank You For Not Riding («Дякуємо за те, що не їздите»), Uber подякував своїм клієнтам за те, що вони не користуються їхніми послугами без потреби, простим повідомленням: «Залишайтеся заради тих, хто не може. Разом з кампанією Uber зобов’язався надати 10 мільйонів безкоштовних поїздок і доставок їжі медичним працівникам, літнім людям і всім тим, хто цього потребує в ці складні часи [4].

Ikea, шведський конгломерат, який займається проектуванням і продажем меблів, також був серед багатьох компаній, які мотивували людей залишатися вдома. Ikea зробила це так, як вони вміють найкраще. Вона нагадувала людям про те, наскільки затишним може бути їхній дім, щоб думка про те, що доведеться провести кілька тижнів «замкненими» в ньому не була таким важким тягарем [4].

Отже, Public Relations (PR) є феноменом сучасного суспільства, який за допомогою високорозвинених інформаційно-комунікаційних технологій створює принципово нові можливості інформаційного контролю та впливу на суспільну свідомість. На підставі багатьох дефініцій, можна дійти висновку, що зв’язки з громадськістю – це певний вид діяльності, пов’язаний з управлінням і що передбачає певну організацію, координацію зусиль учасників, тощо.

У наш час Public Relations є надзвичайно актуальною галуззю знань, що пов'язано зі зростанням ролі інформаційних потоків для успішного функціонування суб'єктів PR у різних сферах життя.Сама діяльність PR-фахівців включає сукупність координованих дій з формування громадської думки, націлених на те, щоб змінити цю думку і поведінки людей на свою користь.


Ключові слова


Public Relations; публічний імідж; PR-діяльність

Цитування


1. Что такое PR?: веб-сайт. URL:https://iib.com.ua/ru/kco/itemlist/category/234-chto-takoe-pr.html?_html (дата звернення 24.11.2021).

2. Батуріна В. Ю. Public Relations як соціокультурний феномен: дефініції, механізми, функції: дисертація. Кострома, 2009. 165 с.

3. What Is Public Relations? PR Functions, Types, & Examples: веб-сайт. URL : https://www.feedough.com/what-is-public-relations-pr-functions-types-examples/ (дата звернення 24.11.2021)

4. 10 Best PR Campaigns of 2020: веб-сайт. URL : https://www.mediatoolkit.com/blog/best-pr-campaigns/ (дата звернення 24.11.2021).