«КРОК» Конференції, Забезпечення психологічної підтримки та адаптації українців у повоєнний період - 2024

Розмір шрифта: 
РОЗВИТОК SOFT SKILLS ЯК НАПРЯМ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Олена Михайлівна Ічанська

Тези


Інтерес до пошуку інструментів, які визначають  більшу адаптивність сучасної людини в умовах мінливого, нестабільного, кризового, а інколи і загрозливого суспільства, є однією з визначальних для психологічної науки.

Даний напрямок досліджень може бути репрезентований у виділенні двох видів навичок: hard skills  та soft skills, визначаючи у якості критерію їх розподілу зміст навичок та сферу їх застосування.

Soft skills, які визначають як м’які навички, що детермінують  специфіку та якість взаємодії особистості  із соціумом як на рівні найближчого оточення, мікрогруп, так і на рівні макрогруп та  суспільства в цілому. Такий підхід визначає певну універсальність таких навичок для різних типів суспільств та професій. Крім того, ці навички  спрямовані на підготовку особистості до відповіді  на найбільш поширені актуальні виклики суспільства, до гнучкої взаємодії у поширених типах соціальних ситуацій, що може забезпечити більшу адаптивність та варіативність соціальної активності для особистості.

Розуміючи  перспективність даного підходу, нами була створената апробована   навчальна дисципліна  «Компетенції та навички Soft skills» для здобувачів вищої освіти третього курсу ОС Бакалавр освітньо-професійної програма «Системне програмування» за спеціальністю  123 «Комп’ютерна  інженерія». Дана навчальна дисципліна  відноситься до вибіркових дисциплін і виступає  теоретичною та практичною основою сукупності знань та вмінь, що доповнюють особистісний профіль фахівця у галузі інформаційних систем та технологій.

Вивчення навчальної дисципліни «Компетенції та навички Soft Skills»» дає можливість досягти наступних результатів: ПРН8. Вміти системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування нових ідей. ПРН12. Вміти ефективно працювати як індивідуально, так і у складі команди. ПРН16. Вміти оцінювати отримані результати та аргументовано захищати прийняті рішення. ПРН19. Здатність адаптуватись до нових ситуацій, обґрунтовувати, приймати та реалізовувати у межах компетенції рішення.

У результаті вивчення даної навчальної дисципліни здобувач може набути такі компетентності: ЗК1.Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК2.Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК3.Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК6.Навички міжособистісної взаємодії. ЗК7.Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК8. Здатність працювати в команді. ЗК13.Здатність до пошуку, оброблення та узагальнення інформації з різних джерел.

Дана дисципліна побудована на наступних  теоретичних аспектах: знання про  види soft skills та їх роль у особистісному та професійному житті;  змістовні характеристики, детермінанти розвитку та сфери застосування наступних soft skills: мотивація до успіху, емоційний інтелект,  постановка мети, прийняття рішень, управління конфліктами, стрес-менеджмент,  тайм-менеджмент, креативність, критичне мислення.

Практичний аспект даної дисципліни представлений  ознайомленням здобувачів з методиками діагностики вище вказаних soft skills та психологічними інструментами їх розвитку та саморозвитку, які були апробовані на практичних заняттях та під час самостійної роботи здобувачів.

У рамках даної дисципліни усі здобувачі виконували кейсове завдання, яке було побудоване на теоретичному аналіз обраного soft skills та його практичному аналізі на рівні діагностики та розвитку на обраній міні-групі.

Представлені вище підходи  дозволили нам забезпечити ефективний підхід до розвитку soft skills  як одного з напрямків психологічної підтримки здобувачів вищої освіти в умовах війни, забезпечуючи їх  інструментами для особистісного  самоаналізу, самодіагностики, саморозвитку як у поточний період, так і з орієнтиром на перспективу у повоєнний період.