«КРОК» Конференції, Міждисциплінарні дослідження науки ХХІ століття - 2021

Розмір шрифта: 
НЕМАТЕРІАЛЬНА МОТИВАЦІЙНА СИСТЕМА
Анастасія Загоруйко, Наталія Зікій

Тези


Ефективна мотиваційна система персоналу є однією з провідних функцій управління, оскільки досягнення основних цілей бізнесу залежить від злагодженості та якості роботи працівників. Важливим аспектом є мотивування персоналу як матеріальними, так і нематеріальними заохоченнями. Сьогодні нематеріальна мотивація набуває широкого використання. Застосування таких заходів допомагає відтворити атмосферу в колективі, яка покращує якість роботи, стимулює інтерес та формує задоволення від роботи. Нематеріальна мотивація дозволяє відчути себе частиною колективу, формує відчуття єдності, захоплення від приналежності до певної групи людей. Це дозволяє сформувати лояльність працівників до підприємства одночасно із заощадженням на компенсацію трудових витрат: можливість розвитку і навчання, планування кар’єри, визнання заслуг, оздоровлення, пільгове харчування тощо. [1]

Традиційно виділяють дві групи нематеріальних чинників мотивації:

  • перша: «дошка пошани», поздоровлення з днем народження, грамоти та кубки найкращому працівнику, залучення персоналу в процес прийняття оперативних рішень;
  • друга: підвищення якості трудового життя (організація харчування за рахунок компанії, забезпечення персоналу проїзними квитками, надання форми на конкретних робочих місцях, медичне страхування, покращення організаційно-технічних умов на робочому місці, надання окремим працівникам право на «пільговий» робочий день) та організація навчання безпосередньо на підприємстві, корпоративних свят, як складових формування корпоративної культури.

Виділяють чотири типи нематеріальної форми мотивації:

  1. соціальна – це вид мотивації, пов'язаний з прагненням працівника просуватися по кар'єрних сходах, займати високі посади і професійно розвиватися. Процес мотивування формується шляхом покладення на працівника важливих доручень, залучення до управління та прийняття рішень, які стосуються операційного процесу в департаменті.
  2. психологічна – важливим фактором виступає спілкування та сприятлива обстановка в колективі, тепла довірча атмосфера серед колег;
  3. моральна – мотивація, в основі якої виступає потреба в повазі з боку керівництва та колег;
  4. організаційна – вид мотивація, заходи якої спрямовані на якісну організацію робочих місць та всього операційного процесу на підприємстві. [2]

У процесі впровадження мотиваційної системи ключовим кроком є визначення проблем, що виникають через брак мотивації. Часто це низька ефективність праці, плинність кадрів, погана атмосфера всередині колективу. Потрібно виділити основні цілі та ключові завдання, провести соціальну діагностики, використовуючи опитування або анкети. Таким чином визначаються ключові стимули для працівника. Наступним кроком є розрахунок фінансових витрат на впровадження системи. Персонал повинен бути проінформованим про введення змін. Тестування системи – останній та завершальний крок. Основоположним принципом повинна бути максимальна об’єктивність і прозорість, а критерії оцінювання роботи співробітників потрібно визначити спочатку і проінформувати про них персонал. Якщо механізми заохочення постійно варіюються без будь-яких підстав, це буде дезорганізовувати роботу співробітників і викликати незадоволення. Завдання керівника успішного підприємства полягає в тому, щоб мотиваційні цілі кожного з працівників у великій мірі співпадали з інтересами фірми і вели в кінцевому результаті до успіху підприємства.

Приклади нематеріального стимулювання для різних категорій працівників: тренінги із вдосконалення власних навичок для офіціантів, соціальна підтримка для підтримання здоров’я персоналу від закладу, надання керівних повноважень працівникам при проведенні групових заходів тощо. Цікавим способом удосконалення мотивації праці є мотивація вільним часом або модульна система компенсації вільним часом. Особливість мотивації вільним часом полягає в тому, що розходження в навантаженні працівників, які обумовлені роботою в різний час доби і дні тижня, компенсуються безпосередньо наданням вільного часу, а не грошовими надбавками, як це прийнято в традиційній системі.

Нематеріальна мотиваційна система має ряд переваг та недоліків. Вона не вимагає значних фінансових витрат і є ефективним доповненням матеріальної мотивації, проте не може повністю замінити її. Забезпечення самостійної мотивації працівників зменшує зусилля і кошти, відведені на матеріальне стимулювання, проте її створення є складним процесом. Таке матеріальне стимулюванні як надбавка до заробітної плати мотивує людину протягом декількох тижнів або місяців, поки ця надбавка не стане звичною справою. А моральна обстановка, створена керівниками компанії, буде оточувати співробітників впродовж усього робочого процесу. Продуктивність та якість виконаної роботи залежатиме виключно від неї.  Основна складність застосування системи полягає в тому, що для кожного конкретного колективу необхідна певне коригування стандартних схем. Існують загальні принципи, однак щоб мотивація була справді ефективною, слід підлаштовувати її під інтереси конкретних працівників. Виходить, що скільки людей - стільки й способів мотивації варто передбачити, так як навіть сприйняття тих чи інших ситуацій і людей може відрізнятись. Кожна людина від природи має свій мотиваційний профіль, який протягом життя майже ніколи не змінюється. Для однієї людини важливо, щоб робота надавала можливість особистісного зростання, для іншої – можливість досягнення високого статусу, третій прагне до різноманітності в роботі і т.д. Індивідуалізація нематеріальної системи мотивації, звичайно ж, є неможливою, особливо якщо в підпорядкуванні знаходиться велика кількість співробітників. З цієї причини багато керівників обмежуються усередненими моделями мотивації, з урахуванням того положення, яке займає працівник, і його основних потреб. [3]

Таким чином можна зробити висновок, що правильна нематеріальна мотиваційна система персоналу — ключовий фактор якісного виконання роботи працівника та повної його віддачі, а забезпечення її – це головне завдання управлінця. При цьому важливим є аналіз поведінки працівника, яка виступає одним із інструментів визначення мотивації. Зі свого боку продуктивність праці співробітника впливає на результати роботи керівника та на прибуток компанії в цілому. Успішне впровадження системи мотивації залежить від балансу між двома підходами: матеріальним та нематеріальним. Лише таке грамотне поєднання дасть відчутні результати.


Ключові слова


мотивація; мотиваційна система; нематеріальна мотивація; працівники; показники ефективності

Цитування


  1. Волківська А.М., Осовська Г.В. Електронне наукове фахове видання «Ефективна економіка». Мотиваційний потенціал підвищення ефективності діяльності підприємства. 2021. URL http://www.economy.nayka.com.ua
  2. Путівник у світі фінансів і бізнесу. Фінанси. Бізнес для підприємців. Нематеріальна мотивація персоналу. URL http://bigenergy.com.ua/fnansi/bznes-dlya-pdpri/951-nematerialna-motivaciya-personalu--yak-motivuvati-personal
  3. Пушкар З. М., Буднік В.П. Нематеріальна мотивація та оцінка її ефективності URL  http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/2895