Тези
На етапі реформування системи органів державного управління й органів місцевого самоврядування досить актуальною є проблема вдосконалення місцевого управління, зокрема взаємодії органів державного управління та органів місцевого самоврядування. Для ефективного розв’язання питань місцевого значення потрібна модель, яка б забезпечувала необхідну єдність державної влади з одночасною самостійністю територіальних громад, сприяла ефективності взаємодії органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Політичні перетворення, що відбулися в Україні істотно вплинули на розвиток системи публічного управління. Побудова нової демократичної, децентралізованої системи державного управління є основою становлення української держави на шляху демократичного розвитку. Однак розбудова нової децентралізованої системи державного управління достатньо складний процес, що обумовлений тією роллю яку буде грати місцеве самоврядування у взаємодії з органами державної влади .
Взаємодія органів виконавчої влади обласного рівня з органами місцевого самоврядування відбувається в різних формах, але кожна з них обумовлена характером і змістом завдань, що вирішуються особливостями об’єкта управління, стадією управлінського процесу тощо. Під формою взаємодії органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування слід розуміти зовнішньо виражену владну дію, яка здійснюється в межах компетенції цих органів, і спрямована на реалізацію їх завдань та функцій [4]:
Характеризуючи значення місцевого самоврядування для розбудови української державності, слід підкреслити, що його становлення й розвиток можливі лише через запровадження європейських стандартів місцевого самоврядування проголошених Європейською хартією місцевого самоврядування та євроінтеграції України. В той же час зазначимо, що Україна має свій специфічний шлях розвитку місцевого самоврядування, що повинен враховувати історичні й національні особливості. Саме тому для України актуальним залишається питання побудови нової моделі взаємодії між органами державної влади та місцевого самоврядування її конституційне й законодавчо закріплення. Розглядаючи реформу децентралізації й створення місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад, є підстави стверджувати, що сучасна демократична модель місцевого самоврядування в Україні можлива тільки в умовах децентралізації державної влади, що дає підстави говорити, що в сучасний період саме ступінь децентралізації влади істотно впливає на взаємини між органами державної влади й місцевого самоврядування [2].
Розмежування повноважень між органами місцевого самоврядування, які наділені власними, самоврядними і делегованими повноваженнями та місцевими державними адміністраціями, які наділені відповідними розпорядчими та виконавчими повноваженнями, обумовлена наступними причинами:
- необхідністю встановлення конкурентної політичної та юридичної відповідальності цих органів за визначені їм Конституцією і законами ділянки роботи;
- порушенням встановленого Конституцією і законами балансу інтересів між цими органами;
- наявністю прогалин у регулюванні або дублюванням певних повноважень цих органів тощо.
Тісна співпраця місцевих державних та самоврядних органів, як правило, приносить позитивні наслідки, в результаті яких органи державної влади забезпечують умови, необхідні для нормальної діяльності органів місцевого самоврядування, а самоврядні структури виконують чимало функцій суто державного характеру. Проблема взаємовідносин між гілками влади залежить від багатьох чинників, найвагоміші з яких [3]:
- універсальність реалізації державної політики;
- певний рівень самостійності органів місцевої влади у способах реалізації державної політики;
- тісна співпраця між урядом та органами місцевого самоврядування;
- впровадження дієвих механізмів узгодження рішень центральних і місцевих органів виконавчої влади, які зачіпають інтереси місцевого самоврядування;
- розв’язання проблеми делегування повноважень виконавчої влади місцевому самоврядуванню, законодавчого визначення принципів, умов та порядку їх делегування, форми контролю за виконанням делегованих повноважень, а також відповідальності органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, їх посадових осіб за невиконання або неналежне виконання делегованих повноважень;
- створення механізму ефективного контролю за законністю здійснення власних повноважень органами місцевого самоврядування.
Способом організації взаємодії у відносинах між державою та громадянським суспільством виступає громадянський діалог. В ході громадянської взаємодії відбувається узгодження суспільних інтересів через громадянський діалог, досягнення суспільних компромісів: «він пом’якшує соціальні суперечності, та конфлікти та спрямовує їх в інституційний контур, де вони, за допомогою правових засобів та процедур, знаходять своє вирішення, або переводяться в площину поетапних узгоджень» [1]. Важливим у цьому контексті зауваженням дослідників є розуміння того, що «демократія не може будуватися тільки на пріоритеті більшості. Вона теж здатна помилятися, тому принцип більшості повинен бути доповнений такими принципами, як свобода і компроміс»
Отже, можемо підвести підсумки, що нечітке розмежування повноважень, відсутність дієвого механізму взаємодії, а також відсутність чіткого розподілу відповідальності між органами місцевого самоврядування різного рівня обумовлюють неефективність взаємодії між представницькою та виконавчою гілками влади. Проблема є досить актуальною і безпосередньо пов’язана з системними реформами та трансформаційними процесами, що відбуваються в державі. Проте ефективна модель взаємодії органів державного управління та місцевого самоврядування має забезпечувати необхідну єдність державної влади з одночасною самостійністю територіальних громад.
Ключові слова
Цитування
1. Письменний І. В. Громадянський діалог як форма взаємодії між владою та суспільством Аспекти публічного управління. 2015. № 9(23), вересень. С. 5 – 11. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe (дата звернення 26.11.2021).
2. Незнаюк С. Ю. Взаємодія органів місцевого самоврядування і державної влади в умовах реформи децентралізації : автореф. дип. роботи на здобуття освітнього ступеня «магістр»: спец. 281 "Публічне управління та адміністрування", ЧНУ ім. Петра Могили. - Миколаїв, 2019. - 12 с. URL: https://krs.chmnu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/825/1 (дата звернення 25.11.2021).
3. Незнаюк С.Ю., Євтушенко О.Н. Децентралізація в Україні – реалізація норм Європейської хартії місцевого самоврядування. Всеукраїнська науково-практична конференція «Могилянські читання – 2019: досвід та тенденції розвитку суспільства в Україні: глобальний, національний та регіональний аспекти». 2019 р. URL: https://krs.chmnu.edu.ua/jspui/bitstream (дата звернення 25.11.2021).
4. Бурбика, В.О. Адміністративно-правові засади взаємодії органів місцевого самоврядування з правоохоронними органами: дисертація ... канд. юрид. наук, спец.: 12.00.07 - адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право. 2017. 251 с. URL: https://jmbs.com.ua/pdf/5/5/jmbs0-2020-5-5-229.pdf (дата звернення 25.11.2021).