«КРОК» Конференції, Міждисциплінарні дослідження науки ХХІ століття - 2021

Розмір шрифта: 
СПОСОБИ ПОПЕРЕДЖЕННЯ ТА ВИРІШЕННЯ КОНФЛІКТНИХ СИТУАЦІЙ В КОЛЕКТИВІ
Артур Каралаш, Андрій Федик

Тези


Конфліктні ситуації є невід’ємною частиною суспільного життя особистості та групи. Основою колективу є спільність корінних інтересів. Однак колективність як усвідомлене прагнення до спільного задоволення цих спільних інтересів не завжди може бути реалізована повною мірою. Тут важливі суспільні умови, у яких народжується колективність. [4, с.149] У свою чергу коли інтереси кожного учасника не збігаються з спільними інтересами , тоді виникає конфліктна ситуація.

У зв’язку із загостренням подій на сході України, нестабільної економічної ситуації в країні, вплив інформації, монотонна діяльність, стресові ситуації, нестійкий соціально-психологічний клімат в колективі породжують конфліктні ситуації. Державна прикордонна служба України має свою побудову яка являє собою розгалужену ієрархічну структуру, сформовану невеликими группами військовослужбовців, які входять до складу підрозділів та органів. І офіцерам-прикордонникам силових структур необхідно проводити профілактичні заходи щодо попередження та подолання конфліктних ситуацій в колективі.

Кожен військовий підрозділ сформований з прикордонників з різними індивідуально-психологічними особливостями, які щодня розв’язують різноманітні завдання. Безумовно, в діяльності будь-якого колективу мають місце різні конфлікти. Керівникам цих підрозділів потрібно проводити внутрішню роботу щодо профілактики конфліктних ситуацій. При цьому вибір способів і методів подолання конфліктів залежить як від об'єктивної ситуації, психічного стану опонентів, так і від спрямованості конфлікту, тобто чи сприятиме він глибшому розумінню проблеми, а отже й розвитку елементів кооперативної взаємодії всередині конфлікту, чи, навпаки, призведе до розхитування й неузгодженості взаємодії. [1, с. 16]

Головною метою управління конфліктними ситуаціями полягає у попередженні дисфункціональних конфліктів і адекватному вирішенні функціональних. Попередження конфліктів базується на їх прогнозуванні. В цьому випадку на основі отриманої інформації про причини назріваючого небажаного конфлікту починається активна діяльність по нейтралізації дії всього комплексу детермінуючих його факторів. Це так називаєма вимушена форма попередженняк онфлікту.[3 .с.54]

Психологічні способи запобігання конфліктних ситуацій базуютьсяна непереборному прагненні людини до свободи та незалежності, й усілякі спроби втручання в їхні взаємини оцінюються ними зазвичай негативно, як прагнення обмежити їхню незалежність і свободу. Найбільш прийнятним способом нейтралізації негативних дій з боку конфліктних осіб є формування в організації стійкого морально-психологічного клімату, здатного надійно протистояти будь-яким негативним тенденціям. Найважливішою ознакою морально-психологічної зрілості колективу є формування в ньому певного стилю взаємин. Залежно від їх характеру колективи поділяються на: зрілі, з високим рівнем розвитку позитивних взаємин, і незрілі, з відносинами низького рівня. [5]

Існують досить прості, але ефективні правила поведінки, щоб не провокувати конфлікт: при поганому настрої чи в момент роздратування обмежте спілкування; якщо відчуваєте, що зустріч із людиною чи ситуація можуть викликати у вас роздратування, завчасно підготуйтесь до такого контакту; керуйтеся здоровим глуздом і завжди обирайте розумну лінію поведінки; ваші слова та дії мають бути правомірними і зрозумілими для оточуючих; не прагніть принизити співбесідника, бо в цьому випадку дуже велика ймовірність отримати зворотну реакцію; не вимагайте беззаперечного виконання ваших вказівок від осіб, що перебувають у надзвичайних психічних станах (нервове збудження, сильні емоції та ін.), спочатку дайте їм час заспокоїтись, а вже потім викладайте свої вимоги; не наполягайте на тому, чого людина безсумнівно не може виконати. [6]

Будь-який конфлікт має психологічну складову і попередити або послабити конфлікт психологічного рівня можна, тільки нейтралізувавши агресивні відчуття і наміри людей, що є надто складним завданням. Добитися трансформації агресивних установок, що склалися, думок і відчуттів можна лише на основі глибокого аналізу психологічної ситуації на ранніх етапах виникнення відповідних мотивів у протидіючих сторін. Тільки на цій основі можливо домогтися попередження розвитку конфлікту в деструктивну фазу із застосуванням насильства чи інших руйнівних засобів.[5]

Основною об’єктивною умовою попередження конфліктних ситуацій є створення сприятливих умов життєдіяльності військовослужбовців в колективі. Опосередкований, але істотний вплив на психічні стани, а отже, і на конфліктність людей мають умови їхньої діяльності й життя. [2, с. 178]

Ключові слова


конфліктна ситуація; конфлікт; конфліктоген; попередження конфліктної ситуації; управління конфліктами; профілактичні заходи

Цитування


  1. Боковець В.В., Соколовська В.В. Упраління конфліктними ситуаціями в роботі з персоналом. Ефективна економіка. №10. 2020. С.
  2. Галаган В.Я, Орлова В.Ф.,Отич О.М., Фурса О.О. Психологія конфлікту. Навчально-методичний посібник для підготовки магістрів усіх форм навчання. Київ.ДЕТУТ. 2008. 422 с.  с. 178
  3. Нагаєв В.М. Конфліктологія: курс лекцій (модульний варіант): Навчальний посібник. – К.: ЦУЛ, 2004. - 198 с.с.54
  4. Шинкарук О.М, Волобуєва О.Ф. Психологія управління: підручник. Видавництво НАДПСУ. 2018. 216с.с.149
  5. https://pidru4niki.com/10810806/psihologiya/sposobi_poperedzhennya_virishennya_konfliktiv
  6. https://phc-pl.com.ua/konflikty-ta-sposoby-yikh-rozv-yazannya-u-kolektyvi.html