«КРОК» Конференції, Міждисциплінарні дослідження науки ХХІ століття - 2021

Розмір шрифта: 
НАУКОВО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ МОДЕЛЮВАННЯ ТА ОПТИМІЗАЦІЇ СОБІВАРТОСТІ ПРОДУКЦІЇ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ СТРУКТУРИ
Євгеній Гелеверя, Анна Чудна

Тези


При розгляді науково-методичних засад моделювання та оптимізації собівартості продукції підприємницької структури особливу увагу слід приділити економіко-математичним методам, адже найважливішим у використанні математики в економіці є математичне моделювання економічного показника, явища, ситуації або процесу, зокрема собівартості продукції, для вивчення певного аспекту в його розвитку.

Застосування математичних методів в економічному аналізі діяльності підприємницької структури вимагає:

системного підходу до вивчення економіки підприємницьких структур, врахування багатьох істотних взаємозв’язків між різними сторонами діяльності підприємницьких структур;

розроблення комплексу економіко-математичних моделей економічних процесів, що відбивають кількісну характеристику, і задач, розв’язуваних за допомогою економічного аналізу;

удосконалення системи економічної інформації в роботі підприємницьких структур;

наявність технічних засобів, що здійснюють збереження, обробку і передачу економічної інформації з метою економічного аналізу;

організації спеціального колективу аналітиків, що складається з економістів-практиків, фахівців з економіко-математичного моделювання, математиків-обчислювачів, програмістів-операторів та ін.

Економіко-математичні методи та моделі є важливим інструментом оптимізації процесу формування собівартості продукції, що реалізується шляхом обґрунтування як абсолютної та відносної величини, так і структури собівартості. Управління собівартістю продукції підприємницької структури із використанням методів оптимізації передбачає реалізацію сукупності взаємоузгоджених ітерацій, що є спільними для усіх методів і можуть несуттєво відрізнятися у функціонально-організаційному наповненні.

Оптимізація собівартості продукції підприємницької структури, яка визначає її інвестиційну привабливість, спрямована на вирішення таких задач:

оцінку обґрунтованості абсолютної величини собівартості;

її відповідність плановим величинами;

оцінку факторів формування величини та структури собівартості продукції;

своєчасне виявлення резервів зменшення собівартості;

виявлення та обґрунтування механізмів мобілізації таких резервів.

Відповідно, оптимізація собівартості продукції підприємницької структури є одним із сукупності технологій цільового планування прибутку, що визначає параметри моделі управління прибутком підприємницької структури. Під методом оптимізації абсолютної величини собівартості продукції підприємницької структури слід розуміти органічну сукупність фінансових, математичних та статистичних прийомів цільового моделювання фінансових процесів та показників, що дозволяють із прийнятним рівнем статистичної достовірності обґрунтовувати управлінські рішення щодо визначення абсолютної величини чи структури собівартості продукції підприємницької структури.


Ключові слова


собівартість, економіко-математична модель, методи оптимізації, підприємництво

Цитування


1. Лівошко Т.В., Кушнарьова Т.О. Планування заходів зниження собівартості продукції промислового підприємства. Запорізька державна інженерна академія. 2017. № 2. С. 28-33.

2. Мельник О.І. Напрями та методи оптимізації витрат підприємства у ринкових умовах / О.І. Мельник, Ю.Є. Гоцелюк, М.О. Янюк. – Миколаїв: Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського , 2015. – В. 8. – С. 1108-1111.

3. Цимбалюк Л.Г. Чинники, резерви та шляхи зниження витрат виробництва як основа зменшення ціни товару / Л.Г. Цимбалюк, Н.П. Скригун // Вісн. Бердян. ун-ту менеджменту і бізнесу. – 2011. – № 3(15). – С. 88–95.

4. Грицюк, Е.М. Прогнозирование себестоимости продукции и других показателей деятельности промышленного предприятия/ Е.М. Грицюк // Технологический аудит и резервы производства. – 2017. – №2 (35).

5. Краснобокая И.А. Анализ формирования себестоимости продукции производственного предприятия с использованием многофакторных эконометрических моделей/ И. А. Краснобокая // Экономический анализ : Теория и практика. – 2011. – №5(212). – С. 38-47.

6. Тополенко Н.ФМ. Актуальні питання зниження витрат на формування собівартості продукції та послуг / Н. М. Тополенко, А.А. Гетьман// Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. – 2020. – №5(46). – С. 38-45.

7. Бондарчук О.М. Підвищення ефективності діяльності підприємства на основі оптимізації собівартості продукції / О. М. Бондарчук, Б.Ю. Голобородько// Електронний журнал «Ефективна економіка». – 2013. – №10.

8. Собівартість продукції в промисловості. Частиа 1. [Електронний ресурс]  // Вісник офіційно про податки. – 2017. – №4/д (12). – Режим доступу: http://www.visnuk.com.ua/uk/publication/100003964-chastina-1-sobivartist-produktsiyi-v-promislovosti .